Jäsenrekisterijärjestelmä parantaa Suomen Asianajajaliiton jäsenten asiakaskokemusta

24.05.2021#Jäsenrekisteri#Liitot ja järjestöt#liittojen ja järjestöjen asiakastarinat#Referenssit#Uutiset

soulcore jäsenrekisteri

SoulCore on toimittanut Suomen Asianajajaliitolle jäsenrekisterijärjestelmän, jonka ansiosta liiton jäsenasiointi sekä asioiden käsittelyprosessit sujuvat jatkossa keskitetysti, tehokkaasti ja turvallisesti. Kaksivuotisessa, kahdessa vaiheessa toteutetussa hankkeessa uusittiin liiton jäsenrekisteri sekä kehitettiin asianhallinnan ratkaisu ja liiton jäsenille suunnattu verkkoasiointipalvelu ASSI. Samalla uudistettiin myös Asianajajaliiton tarjoamat Löydä asianajaja -palvelu sekä valvontaratkaisujen hakemisto.

“Järjestelmähankkeen isona taustatekijänä oli halu parantaa liiton jäsenten asiakaskokemusta. Lisäksi tärkeää oli järjestelmien yhteentoimivuuden ja jatkokehitysmahdollisuuksien parantaminen”, kertoo Asianajajaliiton IT- ja kehittämisasiantuntija ja järjestelmähankkeen projektipäällikkö Eric Puchner.

Lue asiakastarina: SoulCore kehittää järjestöjen ja liittojen ydinprosesseja tukevaa ratkaisukokonaisuutta yhteistyössä Suomen Asianajajaliiton kanssa >>

Lue asiakastarina: Jäsenrekisteri ja automatisoitu laskutusaineiston luonti virtaviivaistaa Suomen Asianajajaliiton laskutusprosessia >>

Jäsenrekisteriratkaisu tukee jäsenpalvelun läpinäkyvyyttä ja tietoturvaa

Jäsenrekisteriratkaisulla taklataan monenlaisia ongelmia muun muassa tietoturvaan sekä tiedon saatavuuteen liittyen:

“Asiointipalvelun osalta vahvana tahtotilana oli tarjota järkevä ja turvallinen asiointikanava liiton ja asiakkaan välille. Esimerkiksi sähköisten hakemusten lähettäminen asiointipalvelusta ja asian käsittely asianhallinnassa on tietoturvallisempi vaihtoehto sähköpostiviestintään verrattuna. Liiton ja asiakkaiden välinen viestintä vaati aiemmin salatun sähköpostiyhteyden käyttöä, mikä aiheutti toisinaan aikamoisen sähköpostirumban. Lisäksi asiakkailla on usein vaihtelevat mahdollisuudet salatun yhteyden käyttöön. Sähköinen asiointi hyödyttää näin ollen molempia osapuolia”, kertoo Puchner.

“Pitkällä tähtäimellä järjestelmät tulevat parantamaan myös tiedon läpinäkyvyyttä ja avoimuutta, kun käsiteltävät asiat ja tiedostot eivät jää piiloon yksittäisen henkilön sähköpostiin tai kansioihin esimerkiksi poissaolon aikana. Lisäksi monenlaista hajanaista tietoa, kuten tietopyyntöjä ja kuulemisia sisältäviä diareita on siirretty exceleistä järjestelmän piiriin”, Puchner lisää.

Projekti maaliin saumattomalla yhteistyöllä

“Projekti meni mielestäni hyvin ja olen tosi ylpeä suorituksestamme”, Puchner kehuu. “Hankkeen ensimmäisen vaiheen edistäminen oli venynyt, mutta minun ja ulkoisen projektipäällikkömme Antti Laaksosen tultua mukaan saimme tehtyä hyvät suunnitelmat yhteistyössä SoulCoren kanssa, ja pääsimme hallituksen ja johtoryhmän hyväksynnän myötä jatkamaan työtä. Vaikka projektin aikana tapahtui henkilöstön vaihtumista, saimme lähes kaikki järjestelmiin haluamamme ominaisuudet toteutettua suunnitellun budjetin ja aikataulun mukaisesti. Saimme paljon hyvää aikaan, ja tämä on ollut iso suoritus meitä kaikilta”, Puchner jatkaa.

“Meillä on ollut todella hyvää yhteistyötä SoulCoren kanssa koko projektin ajan. Olemme haasteista huolimatta olleet koko ajan samalla puolella pöytää ja työskennelleet samojen tavoitteiden eteen. Olemme saaneet hienosti maaliin pitkän kaksivuotisen projektin, ja arvostan suuresti projektissa työskennelleitä SoulCoren ammattilaisia”, Puchner lisää.

Asiointipalvelun kehityksessä huomioitiin erityisesti käytettävyys ja saavutettavuus. Loppukäyttäjiltä onkin sadellut positiivista palautetta:

“Juuri tänään sain viestin eräältä asiakkaaltamme, että olipa helppokäyttöinen ASSI-verkkopalvelu, vau! Ja muutakin samantyyppistä palautetta olemme saaneet”, kertoo Puchner. “Palautteiden perusteella verkkopalvelun käyttö ja sitä kautta lomakkeiden ja liitteiden lähettäminen on nyt tosi helppoa, mikä oli tarkoituskin. Myös liiton henkilökunnalta olemme saaneet hyvää palautetta ja kehitysideoita, joita keräämme nyt järjestelmien jatkokehityksiä varten. Jatkamme työtä siis kehityskohteiden kartoituksella”, Puchner päättää.

”Vastaavista projekteista vain 9 % onnistuu”

Myös Asianajajaliiton apuna toiminut ulkoinen projektipäällikkö Antti Laaksonen Agillon Oy:stä kehuu SoulCoren työtä: ”Projektille kaksi vuotta sitten asetetut aikataulut ja budjetti pitivät erinomaisesti. Projektisuunnitelmaan kirjatut tavoitteet täyttyivät, useilla osa-alueilla jopa erittäin hyvin. Erityismainintana todettakoon, että ratkaisu läpäisi myös kattavat tietoturvatestaukset erinomaisesti, joka kertoo osaltaan SoulCoren työn korkeasta laadusta ja nykyaikaisuudesta. Lopputulokset ovat helppokäyttöisiä, miellyttävät silmää ja tuovat koko tietojärjestelmäarkkitehtuurin vahvasti 2020-luvulle. Tämän perustan päälle on mahdollista tehdä kaikenlaista jatkokehitystä, mitä lähitulevaisuus tuo tullessaan.”

”SoulCoren avainhenkilöt osoittautuvat poikkeuksellisen ammattitaitoisiksi ja yhteistyö SoulCoren johdon kanssa oli vähän haastavammissakin vääntöpaikoissa joustavaa ja ratkaisuorientoitunutta”, noin 80 projektin taustakokemuksella varustettu Laaksonen kehuu.

”Onnistuminen tämän mittakaavan projekteissa ei ole itsestäänselvyys ja vaatii onnistumisia laajalla rintamalla molemmin puolin koko projektin ajan. Jos vastaavista projekteista onnistuu Standish Groupin pitkäaikaistutkimusten mukaan vain noin 9 %, niin kaikkien mukana olleiden tulee olla omaan panokseensa ja projektin onnistumiseen erittäin tyytyväisiä. SoulCoresta yrityksenä, käytetyistä teknologioista ja työkaluista sekä avainhenkilöiden ammattitaidosta ja asenteesta jäi niin hyvä kuva, että lähtisin milloin tahansa vastaavaan hankkeeseen samojen tekijöiden kanssa”, summaa Laaksonen projektin päätteeksi.

Tutustu jäsenrekisterijärjestelmään >>